donderdag 19 mei 2011

Fietstochtjes door Jylland

De laatste weken was het in Denemarken echt prachtig weer. De zon scheen volop en daar wouden we in groep dan ook van genieten! En hoe kan je dit beter doen dan al fietsend de omgeving te gaan verkennen?

Op zaterdag 30 april hebben we dan ook onze benen ingesmeerd en onze fietsbanden opgepompt: op naar de ruïne van Kalø. Op kop: Tiia en Arttu. Een Fins koppeltje dat aan het oefenen is voor hun fietstocht terug naar Finland. De tocht had dus een goed ritme en het was dus zeker een leuke uitdaging. Wie was nog van de partij: Karen, Stephen en Jose; alle drie studenten afkomstig van New York. Dan ook nog Jonas, de enige Deen in de groep.

De weg naar de ruïne was echt prachtig. Soms had ik het gevoel dat ik door "de Zingende Wind" aan het rijden was. Met de glooiende, groene heuvels, overal akkers, hier en daar een boom, bossen in de verte... Prachtig! Enkel de silhouetten van de windmolens en af en toe doorzichten naar de zee deden me beseffen dat ik toch nog in Denemarken was. 
 
De ruïne is een overblijfsel van een koninklijk kasteel welke in 1313 gebouwd werd door koning Erik IV. Het gebouw is sinds 1660 vervallen.

De totale afstand van de tocht was 80 km. (De teller stond op 79 km toen we aankwamen in Skjoldhoj, maar we hebben express een toertje rond de blok gereden!)


Een tweede tocht was naar "Sky Mountain". Op zondagochtend 8 mei vertrokken Arttu, Tiia, Hugo en ik met de fiets naar wat tot in 1847 de hoogste "berg" (lees: heuvel) van Denemarken was. De Denen noemen deze heuvel van 147 meter hoogte de Himmelbjerget.
Het hoogste punt van het land is momenteel Møllehøj, 170 meter hoog.

De fietstocht was niet zo makkelijk als de eerste. Er waaide een enorm sterke wind door het land en je moest echt constant kracht in je benen hebben. Zelfs bergafwaarts moest je bijtrappen... Uiteindelijk heb ik de tocht van 95 km overleefd. De dag nadien had ik vreemd genoeg zelfs geen spierpijn. Maar ik moet eerlijk zijn, onderweg was ik toch wel een paar keer bijna dood gegaan! :)


Onze overwinningsfoto. VLNR: Arttu, Tiia, ik, Karen, Hugo en Lise.


Vele groetjes uit Aarhus!

Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten