zaterdag 14 mei 2011

Studietrip: Esbjerg-Mandø-Hamburg-Husum

Veel tijd om te bekomen van de citytrip door Kopenhagen samen met Maarten, had ik niet. De dag erna, op 12 april werden onze hele klas namelijk om 9u ’s ochtends gepakt en gezakt op school verwacht. Een tweede studietrip stond op het programma.

Eerst zijn we de plek voor onze opdracht in Esbjerg voor een tweede maal gaan bezoeken. Deze keer geen sneeuw dat de ondergrond verborg en geen ijs dat de beweging van het water tegenhield. In plaats daarvan kregen we de realiteit van de slipway. Dit was zeer interessant om te zien. Het geeft een heel ander beeld van de plek. Zo is ze bijvoorbeeld veel ruwer dan wat ik me voorstelde. Zo zijn er zware machines aanwezig die de boten uit het water trekken. Maar wat we eerst niet konden zien omdat het door een sneeuwtapijt verstopt was, waren bijvoorbeeld de sporen in de grond die de machines achter gelaten hadden.

Ook de beweging van het water vond ik zeer interessant om te zien. De getijden in deze plek interesseren me enorm. En op het beton van de slipway, kon ik nu duidelijk de sporen zien van het water dat op en neer gaat.

Hierna zijn we een bijzonder eilandje van Denemarken gaan verkennen: Mandø. Het is ten zuiden van Esbjerg gelegen. Wanneer je het gaat bezoeken moet je je goed bewust zijn van de waterstand. Het eiland is namelijk enkel bereikbaar via een weg als het laagtij is. In zekere zin vond ik het echt spannend om over een weg te rijden waarvan je weet dat hij elk moment onder water zou kunnen komen te staan. Wanneer je links of rechts uit de ramen keek, zag je enkel water. Weer een moment waarop ik besefte hoe mooi de natuur in Denemarken is!

Stevige wind in Mandø
En hop, verder door naar onze hoofdbestemming: Hamburg in Duitsland. Aangezien we eerst Esbjerg en omstreken hebben bezocht, kwamen we pas rond de avond aan in Hamburg. De eerste dag hebben we dus buiten het Duits eten niet veel van de plek ontdekt.

De volgende dag daarentegen begon met een wandeling door deze belangrijke havenstad. Onze leerkrachten hadden verschillende interessante dingen te vertellen over hoe de stad altijd belangrijk is geweest voor Duitsland en dat er dus altijd veel geld beschikbaar was voor de ontwikkeling van nieuwe gebouwen en de haven. Dit was ook zichtbaar in het straatbeeld. Als je door de stad wandelt, zie je een mengeling van allemaal mooie gebouwen uit verschillende periodes naast elkaar.
Wat er ook nog volgde was een boottocht in de haven. Hier vaarden we vlak naast grote schepen volgeladen met containers en enorme kranen die heel georganiseerd deze vrachten ontladen.
Het gebouw dat me het meeste is bijgebleven van die dag is toch het ‘Hauptbahnhof’. Het mooie en grote treinstation.

Hauptbahnhof te Hamburg
Daarna was de derde en laatste dag aangebroken. Die begon met een bezoek aan een oude fabriek waar ze vroeger trams herstelden. Deze is nu gerenoveerd en geeft huis aan een cinema. Het leuke is dat er zeer veel van het originele gebouw bewaard is gebleven. Het heeft dus veel karakter.
Renovatie oude fabrieksgebouwen
En zoals dat altijd is met verschillende trips: de tijd vliegt vooruit en het was al weer bijna tijd om naar huis te keren. Maar onderweg zijn we toch nog eventjes gestopt in Husum, ook in Duitsland. Deze havenstad is ook eigenaar van een slipway. En het was interessant om te zien hoe andere architecten gebouwen ontwerpen die in relatie staan met deze slipway.
Onverwachte groepsfoto in Hamburg. Fotografe van dienst: Julie Bjerre (medestudente)