maandag 14 februari 2011

Reuse - Yes! we can!

Hey iedereen,

Zoals beloofd krijgen jullie van mij nog een verslag over de afloop van de introductie cursus: Reuse / sustainability.
Twee weken hebben we gewerkt rond dit onderwerp: "op welke manier kunnen we materialen hergebruiken zodat we de afvalproductie verkleinen?"; "afval = voedsel (interessante documentaire)", "Cradle to cradle (van wieg tot wieg)", ...
Zoals sommigen onder jullie al weten, vind ik dit een interessant onderwerp en heb ik er aldus van genoten.

De klas werd opgedeeld in groepen van ongeveer 5 Ć  6 personen. Deze groepen moesten elk hun eigen afvalmateriaal kiezen (bij ons waren dat aluminium frisdrank- of bierblikjes) waarmee we dan in een kader van 1,80 m op 1 m een scherm moesten maken dat 'speelt' met het inkomende licht (het scherm wordt voor een raam geplaatst). Zo kan je bijvoorbeeld het licht reflecteren, diffuus tegenhouden, laten verkleuren, ...

Na veel geƫxperimenteer met onze blikjes hebben we uiteindelijk een mooi resultaat verkregen. De blikjes zijn versneden in ringen (450 in totaal), dewelke we aan elkaar hebben vastgemaakt door enkel gebruik te maken van reststukjes van de aluminium blikjes (2526 verbindingen). Aan de achterkant van deze structuur kan je zien dat we 'vleugeltjes' hebben gemaakt. Deze vangen het zonlicht van buiten anders op dan de lege ringen en geven de zonnestralen dan ook op een andere manier naar binnen toe door. Ze zijn in een cirkelvorm geplaatst, zo volgen ze het verloop van het zonlicht.
Het interessante aan ons project is volgens mij dat het op het eerste zicht een heel simpele structuur lijkt, maar als je dichterbij gaat kijken, merk je dat er meer gaande is. De complexiteit is wat verborgen, je moet ze ontdekken. Als je een andere positie inneemt, verandert het totaalbeeld ook...

Louise en ik, ringetjes aan het verbinden
De vleugels
Detail van de verbindingen
Een vooraanzicht, waarbij je de vleugeltjes bijna niet opmerkt.
Voorkant, in het lichtlab
Achterkant, in het lichtlab
Ons kader in de presentatieruimte
Sommige van de andere projecten
Ziezo, zoals je kan lezen ben ik er best wel tevreden over. Maar veel heeft ook te maken met de toffe groepsgenoten. Ik zat in de groep met 3 Deense studenten: Tine, Louise en John en 1 Noors meisje: Ida. En hoewel ze gemiddeld 4 jaar ouder zijn dan ik, zit ik eigenlijk een klas hoger dan hen.. (Zie: "Wist je dat...") Als ik hier zo een uitleg neerschrijf over het project klinkt het heel serieus, maar we hebben ons zeker geamuseerd tijdens het proces!

Vele groetjes uit Aarhus,
Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten