woensdag 9 februari 2011

Eerste dagen in Aarhus...

Hey iedereen,

Na de eerste verblijfdagen in Aarhus, wordt het tijd voor een eerste verslag!

Het begon allemaal zeer vroeg (lees: ik was moe) voorbije zaterdagochtend. Toen hebben papa (voor 4 dagen) en ik (voor 5 maanden) afscheid genomen van Neerijse en omgeving en alle geweldige mensen die daar wonen. Papa aan het stuur en ik met de wegbeschrijving op mijn schoot, zodat ik toch nog iets te doen had wat me wakker hield na het geweldig afscheidsfeestje in de Raté... Al vlug waren we in Nederland en precies nog vlugger in Duitsland. In het begin was het prachtig weer, enkel wat wind en ging het verkeer vlot vooruit. Maar spijtig genoeg kwam in het noorden van Duitsland een regenbui opzetten en hadden we ruitenwisser-pech. Al bij al, we waren vrij vlotjes in Denemarken geraakt. Zo rond 21u waren we op mijn kot. Daar werden we ontvangen door Lynn (mijn kotgenote, ook van Sint-Lucas in Brussel) en Cinthia, ons buurmeisje.



Het Skjoldhoj Kollegiet (ons kot!)
Zondagochtend werden we verrast door versgebakken eitjes van Lynn! Een stevig ontbijt hadden we zeker nodig na zo'n zware dag... Lynn heeft dat goed gezien! In de namiddag zijn we naar de Bilka geweest (de Deense versie van de Makro) om inkopen te doen en voorts hebben we ons nog wat geïnstalleerd. In Denemarken is het vrij vroeg donker, zo rond iets na 17u, dus veel avondactiviteiten zaten er niet in.

Maandag was het mijn eerste dag op school. We zitten in een twee-weekse introductiecursus die gaat over 'sustainability'. (Definitie 'sustainability' volgens Wikipedia)
De opdracht houdt in dat we met afvalmateriaal een nieuw product maken, dat voor een glasraam kan geplaatst worden en dat op een interessante manier met het inkomend licht omgaat. Bv.: het tegenhouden en diffuus doorlaten, reflecteren, laten verkleuren, ...
Er worden dan ook met verschillende materialen gewerkt: in ons geval zijn dat blikjes (van frisdranken en bieren); er zijn ook kartonnen kokers, karton van eierdozen, gewoven netten, ...
Het is een tof project, je bent echt met je handen bezig en je komt versteld te staan van hoeveel verschillende dingen je met een simpel aluminium blikje kan doen en tegelijkertijd leer je de mensen beter kennen. Ik zit in de groep met 4 Deense studenten: Tine, Louise, John en Ida. We zijn vaak België en Denemarken met elkaar aan het vergelijken en ik heb al veel interessante dingen te weten gekomen.

Papa was maandag ook nog altijd in Aarhus en hij heeft in de tijd dat ik op school zat een wandeling gemaakt in de stad. Hier enkele foto's:

Het kanaal dat door de stad loopt.
Theater (centrum Aarhus)
Domkirche (centrum Aarhus)
ARos (kunstmuseum, centrum Aarhus)
Skjoldhoj Kirke (dichtbij ons kot)
Ondertussen is papa terug naar huis en is hij daar weer veilig aangekomen.

Dinsdag in de namiddag was er een begeleide tour door de stad gepland - maar het Deense weer verschilt niet veel van het Belgische - en dus je kan het al raden: het begon te gieten! Gevolg: wij met z'n allen een cafeetje binnen voor een warme chocomelk of een Deens (of Belgisch, jawel ze hebben Duvel) biertje!

Later deze week of begin volgende week zal ik jullie een update geven over de afloop van de sustainability-curus!

Vele groetjes uit Aarhus,
Kim

4 opmerkingen:

  1. Dat kunstmuseum ziet er wel iets speciaals uit. Ik dacht eerst dat het een voetbalstadion ofzo was... Blijven schrijven op je blog zou ik zo zeggen. Het is heel plezant om te lezen.
    Groetjes,
    Inge xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de gekleurde ring op het dak doet wel denken aan een stadion. Maar het is eigenlijk een tijdelijke installatie van een kunstenaar... Het is nu nog niet helemaal af, maar binnenkort ga ik het zeker bezoeken!

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als ge iemand zoekt om de blikskes bier leeg te drinken, ik ben kandidaat!

    Manu

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amai Kim, klinkt allemaal heel plezant :-)
    Heel tof dat het allemaal meevalt!

    ben al benieuwd naar het volgende verslag!


    groetjes vanuit het even regenachtige Overijse :)

    BeantwoordenVerwijderen